Letiště Hoškovice u Mnichova Hradiště, víkend 3. – 4.května 2014. 50 profi jezdců na startu prvního závodu Mezinárodního mistrovství ĆR dragsterů a 30 amatérských jezdců ve třídách Public. Dosažené časy na ¼ míle – kolem 8,5s a rychlosti přibližující se 300 km/h na ¼ míle. To je stručná bilance prvního závodu letošního seriálu Czech Drag Serie a závodu Super Twin Top Gas Serie.

Podle předpovědi byl před námi hodně studený víkend. Přesto se depo závodních strojů již od pátku zaplňovalo jezdci nejen z Česka, ale také jezdci z Německa, Belgie, Dánska, Holandska, Švýcarska a dokonce závodní tým z Finska. Hned v pátek začaly technické přejímky, které však přerušil déšť. Sobotní ráno bylo sice studené, ale bez deště. A tak bylo možné dokončit přejímky. Po rozpravě jezdců nic nebránilo tomu, aby začal kolotoč kvalifikačních jízd. Jezdci absolvovali v sobotu celkem čtyři kvalifikační jízdy. Zpočátku foukal silný boční vítr a to se trošku odráželo na dosahovaných časech. Během dne se občas ukázalo i sluníčko. Pozdě odpoledně ustal i vítrl a dá se říci, že v poslední kvalifikační jízdě se časy a rychlosti hodně posunuly. Ve třídě Competition Dragster se německý jezdec Stefan Hagenstein dostal na TopSpeed 308 km/h a časem 8,3s byl v sobotních kvalifikacích nejrychlejší !!!

V sobotu se jel také závod amatérů – Public Bikes a HD Cup. Sobotní den zakončilo vyhlášení vítězů tohoto závodu. Ve třídě Public Bikes do 750 z finálové jízdy vyšel jako vítěz Jan Skořepa, druhý skončil Jan Ševců. Ve třídě Public Bikes nad 750 vyhrál Antonín Mužík, druhý skončil Tomáš Jeřábek. Ve třídě Public Bikes Woman vyhrála Petra Stránská nad Jájinou Rylichovou. Ve finálové jízdě HD Cupu si to rozdali Pavel Svoboda a Michal Švamberg. Pavel byl rychlejší a vítězství bylo jeho.

Nedělní ráno bylo chladnější, ale prosluněné a poslední kvalifikační jízda určila jezdcům pořadí do hlavního eliminačního závodu – do tzv. vyřazovacího pavouka.

Ve třídě Junior Dragster – speciály o obsahu max.50ccm – se do čela dostal Matěj Vavřina a v těsném závěsu za ním Adam Vojta Rylich. A také finále bylo jejich. Matěj byl stejně jako celý závod, rychlejší a vítězství si zasloužil. Třetí místo obsadil nováček Filip Kubíček a čtvrté místo další nováček Daniel Kargl. Kluci byli úžasní a závodníci každým coulem. Pohár a diplom si zasloužili všichni !!!

Ve třídě Teenager Dragster 125 excelovala Andrea Bínová. Neměla to ale tak jednoduché. Honza Fric jí nedal nic zadarmo. Finále Andrea vyhrála, ale Honza se jí časy velmi přiblížil. Třetí místo obsadil nováček třídy – Ondřej Šesták a čtvrtý skončil Tadeáš Vavřina, který přestoupil z Juniorů do Teenagerů. Platí o nich stejné jako o Juniorech – soutěživí a prostě super !!! Také oni si všichni odvezli svůj pohár a diplom. Nová generace závodníků nastupuje!!!

Třída ProStreet – třída sériových motocyklů, jen mírně upravených. Výkony se jezdci v této třídě dostávají na hranici 9 sec. a 245km/h. Svádí zde boj několik chlapů a jedna dáma – Patricie Baroňová na Suzuki Hayabusa. Od první kvalifikace byl na první pozici loňský vítěz této třídy Pavel Beer Werdan (Suzuki GSXR1000). Svými výkony se dostal do finálové jízdy s Jaroslavem Špačkem (Hayabusa) a časem 9,2s vyhrál. Patricie se v tomto závodě dostala na čas 9,8s a třetí místo si opravdu zasloužila.

Třída Modified Street Twin byla obsazená sedmi jezdci z Česka a německým jezdcem Jörg Braune (HD). V druhé kvalifikační jízdě se časem 9,66s dostal do čela Zbyněk Kostelka (HD Buel turbo) v závěsu s Václavem Schejbalem (Honda VTR1000). A tak to zůstalo až do finále! Zbyněk zajel čas 9,34s, přiblížil se tak rekordu této třídy a závod vyhrál. Václav se časem 9,9s dostal na druhé místo. Na stupních vítězů, na třetím místě, jsme po dlouhé době také viděli Tomáše Houšku (Honda VTR Turbo) . Vláďa Jedlička se speciálem Aprilia RSV NOS (Nitrous Oxyde Systém) skončil o 0,07 s na čtvrtém místě.

Jedenáct jezdců ve třídě Super Street Bike – 6 jezdců z Česka a 5 jezdců ze zahraničí – z Německa Clemens Walleit, Michal Merse, Horst Hochheusel, Dirk Scholz a Martin Bleicher. Tentokrát to nebylo pouze o naturbených Hayabusách, ale také přeplňovaných Suzuki GSXR 1000, Yamaze R1 a  Kawasaki ZX12R. Hned v první kvalifikační jízdě ukázal Tomáš Čížek (Kawasaki ZX12RNX), že má dobře naladěno. Jako jediný se dostal časem pod 9s a časem 8,9s si zajistil první pozici v hlavním závodě, do kterého dle dosažených časů postoupilo pouze 8 nejlepších jezdců. Tři čeští jezdci – Čížek, Werdan, Havlík a všichni Němci. V první eliminaci Tomáš zajel 8,6s / 261km/h. Soupeřem mu byl Michal Merse (Hayabusa turbo). V semifinále Čížek x Scholz – Tomáš malinko zaspal na startu, a přestože jeho čas byl lepší, v cíli byl první Dirk Scholz (Suzuki GSXR1000). Z druhé strany „pavouka“ Martin Bleicher (Suzuki GSXR1000) vyhrál nad Robertem Havlíkem (Suzuki GSXR NOS). Finále bylo německé Bleicher x Scholz a Dirk Scholz si z Hoškovic odvezl letošní první vítězství a body do průběžného pořadí. Dobře obsazená třída SSB, časy kolem 9s, Tomáš Čížek se dostal na čas 8,6s a Clemens Walleit pokořil hranici 269 km/h.

Znovu byla obsazena i třída National Dragster 600. Michal Ponca (Yamaha 600) a nováček závodů Lukáš Úbl (Kawasaki 600). Lukáš seděl na tomto speciálu poprvé a tak Michal byl ve výhodě. Ve finálové jízdě měl ale Lukáš rychlejší reakci a vítězství bylo jeho. Je dobré, že se znovu tato třída obsadila a věřím, že na dalších závodech se objeví ještě další jezdci v této třídě.

Ve třídě Competition Dragster startovalo osm jezdců. Z Belgie Luc Raeymaekers – funny bike Kawasaki ZRX1400 NOS a Marc Vanden Boer s funny bikem Puma, který je poháněn velkoobjemovým kompresorem přeplňovaným dvouválcem, a se kterým Marc měl v Hoškovicích premiéru. Z Německa Stefan Hagenstein – funny bike Hayabusa NOS a čeští jezdci – Pavel Bajer – Honda RedBird turbo, Michal Ponca – YamahaFJR1550 NOS, Petr Češka – Hayabusa NOS, Josef Čížek, loňský „Mistr ČR“ -Hayabusa NOS a André Barták na ex funny biku Otty Knebla Kawasaki ZZR14 turbo. Speciál je v nových barvách a upraveným designem. V první kvalifikaci byla dráha hodně studená a foukal silný boční vítr. Pod 9s se dostal pouze Hagenstein. Druhá kvalifikace už byla zajímavější. Marc Vanden Boer zajel čas 8,5s, ujal se vedení a Stefan Hagenstein rychlostí 300 km/h vytvořil nový rychlostní rekord. Do hlavního závodu 5 jezdců postupovalo s časem pod 9s – Luc Raeymaekers 8,3s!. Luc ale v první rozjížďce eliminačního závodu vjel do červené a závod tak pro něj skončil. André si vedl výborně – po pěti jízdách s novým strojem zajel čas 9s a to není vůbec špatné. Ve finále jsme čekali velký souboj – Pepa Čížek a nejrychlejší jezdec Stefan Hagenstein. Pepa jel výborně ale Stefan naprosto exceloval. Reakce 0,1, čas 8,4s. A rychlostí 322,41 km na ¼ míle nejen pokořil 200 mil, vytvořil český rychlostní rekord a stal se vítězem Competition Dragster !!!! Závod silných strojů a plný napětí a adrenalinu !!

Kromě Czech Drag Serie – Mezinárodní mistrovství ČR dragsterů se v Hoškovicích jel také úvodní závod European Super Twin Top Gas Serie. Tradičním účastníkem byl sympatický jezdec z Německa Frank Heitmann se speciálem HD, Peter Niklas na Ducati, Christian Bruhn na Hondě SP turbo, diváky oblíbený Herman Jolink z Holandska, který letos jede svou třicátoudevátou sezónu se speciálem Ducati, loňský vítěz serie – Frederik Kirkhoff Schack z Dánska na HD speciálu. Poprvé jsme v Hoškovicích viděli i Olafa Menzi ze Švýcarska na Top Gas Buel, velmi zajímavý a nezapomenutelný tým z Dánska Larse Andersena a Jesse James (HD speciál) a vzácnou účastnici závodů byla Mia Maria Vepsäläinen (HD Buel), která přijela až z Finska. Začátek sezóny bývá občas ve znamení ladění a odstraňování problémů. Některé se podařilo odstranit, některé ne. Bezchybné starty a stabilní výkon předváděl nejen Herman Jolink, ale také Frank Heitmann. Olaf Menzi v první kvalifikační jízdě zaznamenal problém s motorem. Opravu však nechal až do své dílny a tak se do závodu ani nekvalifikoval. Lars Anderson měl také velké problémy motor „rozdejchat“. Ve čtvrté kvalifikaci ale zajel čas a do závodu se kvalifikoval. Při jejich startovním procesu však nezůstal žádný fotoaparát nečinný.  Předpokládané finále dvou nejrychlejších jezdců se však nekonalo. V semifinále Frank zaznamenal problém se strojem a do finále se postavil Herman Jolink se stabilními časy 8,5s, 8,4s a mladičký Frederik Schack. Herman bezchybně vyrazil k cíli a Frederikovi v polovině dráhy přestal fungovat motor. A tak se stává jíž tradicí, že z Hoškovic odjíždí Herman Jolink s pohárem!! Na třetím místě, a poprvé na stupních vítězů stál Peter Niklas. Třídu Super Twin Top Gas uvidíme v Hoškovicíh ještě na finálovém závodě v září.

I v neděli se jel závod amatérských jezdců Public Bikes. Opět ve všech čtyřech třídách a také závod Public Cars. Rozjížďky a finálové jízdy dvou nejrychlejších jezdců určily vítěze jednotlivých tříd. Ve třídě Public Bikes do 750 vyhrál Jan Skořepa nad Slávkem Kolářem, ve třídě Public Bikes nad 750 – Antonín Mužík nad Petrem Bernátem, ve třídě Public Bikes Woman si svůj pohárek odnesla Petra Stránská finálová jízda HD Cup dopadla ve prospěch Pavla Svobody, který porazil Michala Švamberga. V neděli se jel i závod Public Cars, kde finálovou jízdu Jan Wertheim x Bohuslávek Václav (oba na Cobra) – vyhrál Václav Bohuslávek.

Po celý víkend mohli diváci vidět i bohatý doprovodný program. Skvělou kaskadérskou show na motocyklech předvedli kaskadéři Pavel Korych a Přemek Vaňek. Prezentaci zde měl tisícikoňový nitromethanový Top Fuel Bike – Puma Imperial Wizard. S tímto speciálem Otto Knebl startuje na Mistrovství Evropy v nejsilnější třídě motocyklů na světě – ve třídě Top Fuel Bike a svým loňským úspěchem – celkově čtvrtým místem v ME, časem 6,75 a rychlostí 325 km/h na ¼ míle se stal nejrychlejším Čechem na dragstripu. Nebyli ochuzeni ani o zvuk nastartovaného speciálu, který tak přiblížil atmosféru závodů „superstrojů“.

Tak to byl první závod letošního seriálu Czech Drag Serie – Mezinárodní mistrovství ČR dragsterů a závod evropské Super Twin Top Gas Serie. Trošku studenější, ale bez deště a nakonec i se sluníčkem.

Slavnostní vyhlášení zakončilo nedělní odpoledne. Jezdci se rozjeli do svých domovů, někteří pěkně vzdálených s příslibem, že se opět rádi do Hoškovic vrátí.

A na závěr patří samozřejmě poděkování. Poděkování všem, kteří se na závodech jakkoliv podíleli, jezdcům za jejich skvělé výkony, startmaršálovi a všem činovníkům Autoklubu ČR. Divákům za super atmosféru a moderátorovi Honzovi Polmovi za provázení slovem celým závodem a za skvělé komentáře. Poděkování patří partnerům závodu, bez kterých by nebylo možné tyto závody uspořádat. Díky také za krásné ceny pro jezdce od partnerů závodu Abus a Mogul. Poděkování patří také hlavnímu pořadateli Knebl Drag Promotion a pořadatelské službě Black Cattle MC Turnov a dalším a dalším. Prostě všem !!!!!

Škoda, že tento opravdu výjimečný závod byl tak trošku opomenut ze strany medií. Tak snad příště. 

Těším se na dalších závodech !!!!

jezdci2