Letiště Hoškovice u Mnichova Hradiště, víkend 4.-5.května, 45 profi závodních týmů a 30 amartérských jezdců ve třídách Public Bikes. Celkem 75 jezdců na startu. Dosažené časy na ¼ míle – 8,2s a rychlosti 270 km/h. Že vám to nic neříká? To je stručná bilance prvního letošního závodu Czech Drag Serie – Mezinárodní mistrovství ČR dragsterů

Od pátku se postupně depo závodních strojů zaplňovalo. Mezi prvními jsou pravidelně zahraniční jezdci, tentokrát z Belgie, Dánska, Německa, Švýcarska, Holandska.  Sobotní ráno patřilo administrativním a technickým přejímkám a po rozpravě jezdců nic nebránilo tomu začít kolotoč kvalifikačních jízd. Déšť však trošku pozměnil plány a všechno začalo o dvě hodiny později. Nicméně sluníčko prohřálo letištní dráhu a jezdci absolvovali všechny čtyři plánované kvalifikační jízdy. A dosahované časy a výkony nasvědčovaly vyváženost sil českých jezdců se zahraničními. V sobotu se jel také závod amatérských jezdců – Public Bikes a HD Cup.  Pozornost upoutali tři VIP jezdci na krásných HD strojích – boxer Lukáš Konečný, zpěvák Jakub Smolík a herec Otakar Brousek.  Na stupních vítězů jsme je sice neviděli, ale vyfotit se s těmito sympatickými muži – to si nechal ujít jen málokdo.

Sobotní den zakončilo vyhlášení vítězů tříd Public Bikes. Ve třídě Public Bikes do 750 z finálové jízdy vyšel jako vítěz Petr Novák, druhý skončil Zdeněk Hovorka a třetí Jan Skořepa. Ve třídě Public Bikes nad 750 vyhrál Martin Hanuš, druhý skončil Jiří Říha a třetí Janek Severa. Tereza Bláhovcová neměla ve třídě Public Bikes Woman konkurenci, ale pohárek si určitě zasloužila. A v silně obsazenému HD Cupu  tentokrát  kraloval Harry Van Schie z Holandska. Harry je zkušený jezdec třídy Super Twin Top Gas, ale protože svůj speciál ještě nemá připravený na sezónu, přivezl si do Hoškovic svého sériového „Harleye“ .  Z finálové jízdy s Michalem Švambergem vyšel jako vítěz Michal. Harry skončil druhý a na třetím místě skončil nováček Jakub Sluka.

Nedělní ráno již bylo prosluněné a poslední dvě kvalifikační jízdy určily jezdcům pořadí do hlavního eliminačního závodu – do tzv. vyřazovacího pavouka.

Ve třídě Junior Dragster – speciály o obsahu max.50ccm –  vedl všechny kvalifikace starší Tadeáš Vavřina. Jaké však bylo překvapení, když finálovou jízdu vyhrál a své první vítězství si užíval mladší Matěj Vavřina!

    

Ve třídě Teenager Dragster 125 excelovala Andrea Bínová. Soupeři jí byli Gijs Van Schie z Holandska a Nico Heitmann z Německa.  Andrea je zkušená závodnice a klukům nedala šanci a postavila se na stupínek nejvyšší. Obě tyto třídy pro „mladé“ závodí pouze na 1/8 míle. Cílem projíždějí „junioři“ rychlostí  okolo 80km/h  a „teenageři“ skoro 100 km rychlostí !!!

Třída ProStreet – třída sériových motocyklů, jen mírně upravených. V této třídě svádí boj několik chlapů a jedna dáma – Patricie Baroňová na Suzuki Hayabusa.  Od první kvalifikace byl na první pozici Pavel Beer Werdan. Svými výkony se dostal i v eliminačním závodě do finálové jízdy s nováčkem v této třídě – Jaroslavem Špačkem a zaslouženě vyhrál. Patricie v semifinále zvítězila nad Michalem Vopatem a skončila na třetím místě.

     

Třída Modified Street Twin byla obsazená osmi jezdci, což je plné startovní pole eliminačního závodu. Jezdci z Česka a Německa. Sobotním kvalifikačním jízdám vévodil s časy pod 9,5s Němec Christian Bruhn na Ducati 999 přeplňované „rajčákem“ a Václav Schejbal s Hondou 1000. V neděli Vláďa Jedlička se speciálem Aprilia RSV NOS (Nitrous Oxyde Systém) ukázal, že svou pozici „Mistra ČR“ jen tak nedá a časem 10,0s si vyměnil s Václavem pozici. A tu si udržel až do konce závodu. První místo obsadil Christian Bruhn, druhé Vláďa Jedlička a třetí Václav Schejbal. Nováčkem v této třídě byl Petr Holakovský na Hondě SP NX, který skončil na 5. místě a Němec Jörg Braune s dvouválcem HD Sportster, který skončil na 7. místě.

Čtrnáct jezdců ve třídě Super Street Bike – 7 Čechů a 7 jezdců ze zahraničí – z Německa Michal Kaupat, Michal Merse, Horst Hochheusel a Dirk Scholz, z Belgie Marc Gens a Jonas Raeymaekers a Sandro Haldimann ze Švýcarska. Naturbené Hayabusy a rajčákem přeplňované GSXR ovládly tuto třídu. Už ve druhé kvalifikační jízdě exceloval  loňský „Mistr ČR“ Tomáš Čížek na přeplňované Kawasaki ZX12R a zajel čas pod 9s. A to si udržel až do poslední, šesté kvalifikace, kde se dostal na čas 8,5s !!! Na tomto závodě neměl přemožitele !!!! Tomášovy excelentní výkony braly divákům dech. Pod hranici 9s se dostal také Sandro Haldimann a Horst Hochheusel. Eliminační závod však vyburcoval všechny jezdce k perfektním výkonům. Také Michal Kaupat prolomil hranici 9s.  Vyřazovacím pavoukem pak postupovali především zahraniční jezdci a Tomáš Čížek !!! V semifinálové jízdě Čížek – Kaupat – Tomáš malinko „zaspal“ na startu a prvním finalistou se tak stal Michal Kaupat. Z druhé dvojice lehce postoupil Sandro Haldimann a finále pak bylo Německo – Švýcarsko. Perfektní souboj, ze kterého Michal Kaupat  s časem 8,9s obsadil  druhé místo. Vítězem se stal s časem 8,7s Sandro Haldimann. Tomáš Čížek skončil sice na třetím místě, ale byl nejrychlejším jezdcem tohoto víkendu ve třídě Super Street Bike a nejlepším českým jezdcem v této třídě! Zaslouží velkou gratulaci !!!

  

Po odchodu Otty Knebla do závodů Mistrovství Evropy padla na třídu Competition Dragster tzv. „krize“. Málo jezdců, výkony stagnovaly. Ale na tomto závodě se ukázalo, že je všechno zase zpátky. Tentokrát na startovní listině chyběl Miloš Bernátek, který čekal na náhradní díly pro svůj speciál a tak musel tento první závod vynechat. Bohužel i to se stává. V Hoškovicích jsme tentokrát viděli souboj sedmi jezdců – z Belgie Luc Raeymaekers –  funny bike Kawasaki ZRX1400 NOS, z Německa Stefan Hagenstein – funny bike Hayabusa NOS a čeští jezdci – Pavel Bajer – Honda RedBird turbo, Michal Ponca a jeho YamahaFJR1550 NOS, Andre Barták – Yamaha FJ NOS a loňský „Mistr ČR“ Josef Čížek – Hayabusa NOS (NOS znamená systém Nitrous Oxyde Systém – přeplňování tzv. „rajčákem“). V sobotních kvalifikacích exceloval Luc Rayemaekers s dobře naladěným strojem, bezchybnými starty a s časy kolem 8,2s. Ostatní jezdci se pohybovali na časech kolem 9s. Dvě nedělní kvalifikace opět změnily pořadí. Do eliminačního závodu nastupoval Josef Čížek s časem 8,6s, Pavel Bajer 8,7s, Stefan Hagenstein 8,9s, André Barták 9,0s. Michal Ponca 9,1s. Jen Zdeněk Vávra zůstával pozadu. Startoval se speciálem Jawa 650, stavěným původně do třídy National Dragster. Tentokrát to zkusil s obsahovým handicapem v nejsilnější třídě. Po roční pauze s tím neměl žádný problém J. Luc se prodíral eliminačním „pavoukem“,  v semifinále lehce pojel André Bartáka a zajistil si místo ve finále.  Semifinálová jízda Pavel Bajer – Josef Čížek ale rozhodla ve prospěch Pepy. Velké finále byla perfektní podívaná – Luc Raeymaekers x Josef Čížek.  Luc byl prostě rychlejší a vítězství si opravdu zasloužil. Pepa dokázal, že je vynikající jezdec a druhé místo patřilo jemu. Ze třetího místa se po zásluze radoval Pavel Bajer.

Kromě Czech Drag Serie – Mezinárodní mistrovství ČR dragsterů se v Hoškovicích jel také úvodní závod European Super Twin Top Gas Serie. Tradičním účastníkem byl  sympatický jezdec z Německa Frank Heitmann se speciálem HD, diváky oblíbený Herman Jolink z Holandska se speciálem Ducati, Peter Niklas z Německa se speciálem HondaSP1 turbo a nováček v této třídě Frederik Kirkhoff Schack z Dánska se speciálem HD. Začátek sezóny bývá občas ve znamení ladění a odstraňování problémů. Bezchybné starty a stabilní výkon předváděl Herman Jolink. Dobrá příprava byla vidět i na jízdách jezdce z Dánska. Finále patřilo těmto dvěma jezdcům a vítězství si zaslouženě odnesl Herman Jolink  na Ducati

I v neděli se jel závod amatérských jezdců-Public Bikes. Opět ve všech čtyřech třídách.  Rozjížďky a finálové jízdy dvou nejrychlejších jezdců určily vítěze jednotlivých tříd. Ve třídě Public Bikes do 750 vyhrál Láďa Jílek nad Petrem Novákem, ve třídě Public Bikes nad 750 – Martin Hanuš nad Pavlem Hrčířem, ve třídě Public Bikes Woman porazila Tereza Bláhovcová Petru Lukešovou a finálová jízda HD cupu dopadla ve prospěch Pavla Svobody, který porazil Honzu Procházku.

Po celý víkend mohli diváci vidět i bohatý doprovodný program. Show Cars představil rychlá auta – Ferrari, BMV, Nisan ……, ve kterých se nejeden divák také svezl, ukázku driftování na pneumatikách obutých do speciální plastových obručí. Skvělou kaskadérskou show na motocyklech předvedli kaskadéři Pavel  Korych a Přemek Vaňek. Prezentaci zde měl  tisícikoňový nitromethanový Top Fuel Bike – Puma Imperial Wizard. S tímto speciálem Otto Knebl startuje na Mistrovství Evropy v nejsilnější třídě motocyklů na světě – ve třídě Top Fuel Bike. Nebyli ochuzeni ani o zvuk nastartovaného speciálu, který tak přiblížil atmosféru závodů „superstrojů“.

Tak to byl první závod letošního seriálu Czech Drag Serie – Mezinárodní mistrovství ČR dragsterů a evropské Super Twin Top Gas Serie.

Slavnostní vyhlášení  zakončilo nedělní odpoledne. Jezdci se rozjeli do svých domovů, někteří pěkně vzdálených s příslibem, že se opět rádi do Hoškovic vrátí.

A nakonec patří samozřejmě poděkování. Poděkování všem, kteří se na závodech jakkoliv podíleli, jezdcům za jejich neskutečné výkony, divákům za super atmosféru a moderátorovi Petru Drnovskému za provázení slovem celým závodem a za skvělé komentáře. Poděkování patří partnerům závodu, bez kterých by nebylo možné tyto závody uspořádat. Díky také za krásné ceny pro jezdce. Poděkování patří také hlavnímu pořadateli Knebl Drag Promotion a pořadatelské službě – tentokrát nově Black Cattle MC z Turnova, pomocníkům z AMK Mnichovo Hradiště, činovníkům Autoklubu ČR a dalším a dalším. Prostě všem !!!!!  Přítomny byly i TV kamery a můžeme se těšit na zajímavý sestřih.

Těším se na dalších závodech !!!!

Yvona Kneblová